Khamis, 16 April 2009

ERTI sejarah itu apa?

APA itu sejarah? Cerita semalam atau masa lalu. Dalam bahasa Inggeris, sejarah disebut history daripada perkataan frasa ayat his story. His story adalah cerita dia. Maka sejarah adalah cerita yang diterima, iaitu peristiwa yang ada nilai berita. Cerita adalah berita, dan apa yang dicatat dalam akhbar adalah cerita semalam atau beberapa waktu yang lalu. Sebagai contoh perlantikan Datuk Seri Najib tun Razak adalah satu cerita, dan cerita ini juga berita.

Kemudian kita perlu tahu apakah erti berita. Sebenarnya semua perkara yang dilalui oleh sesiapa adalah berita atau cerita. Oleh kerana semua adalah cerita atau berita, maka ada erti tersendiri untuk sesuatu cerita itu betul-betul boleh menjadi berita. Yang menjadi berita itulah dikenali sebagai cerita dia atau his story! Huh menarik betul, buat fening ana funya kefala…..

Ingat peristiwa Parameswa duduk berehat di bawah sepohon pokok? Semua orang pun biasa duduk di bawah pokok, tetapi mengapa semua orang yang duduk di bawah pokok tidak dicatat sebagai peristiwa atau cerita. Haa…, semasa Parameswara duduk di bawah pokok, ada peristiwa ganjil yang berlaku. Pelajar-pelajar semua tahu, anjing buruan Parameswara ditendang kancil! Yess! Inilah cerita atau berita. Anjing mengalahkan kancil, biasa. Itu tidak menjadi berita. Tetapi kalau kancil kalahkan anjing, itulah cerita atau berita!

Biasanya anjing buruan mestilah garangnya mak datuk…, namun anjing paling ganas itu dapat ditendang oleh pelanduk atau kancil. Kancil haiwan kecil dan manjanya mak datuk… Lagi, kancil bukanlah haiwan jenis melawan haiwan lain seperti harimau atau babi hutan! Oleh itu tindakan kancil yang membuat tendangan maut terhadap anjing paling ganas betul-betul menjadi cerita atau berita. Oleh kerana anjing itu kepunyaan Parameswara, maka anak raja itulah yang terkejut beruk! Semua itu sangat tinggi nilai cerita atau beritanya. Oleh kerana cerita itu berlaku pada masa lalu, maka itulah cerita dia, cerita sejarah atau catatan sejarah.

Boleh fahamlah… Oleh itu kalau hendak dicatat sebagai cerita atau berita atau catatan sejarah, cuba dapatkan 10A dalam SPM, dan selama ini anda mengulangkaji pelajaran di bawah pokok tauge.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan